"Umetnik je jedini covek modernog vremena koji realizuje duhovne vrednosti. Sasvim je pouzdano, dok se istovetno ne realizuje na svim podrucjima zivota ono sto dozivljava umetnik, dotle je sasvim uzaludna svaka vrsta reformi rada, zakona, teorija, prinuda; nije to pitanje nadnice, nije pitanje radnog vremena, nije socijalno pitanje, nego JEDINO ODNOS UMETNIKA SA MATERIJALNOM PRIRODOM, Ocinski Duh Ljubavi. Ovaj veciti univerzalni duh ljubavi cuva bastina. KULTURA JE REALIZACIJA DUHA SACUVANOG U BASTINI." (Béla Hamvas, Scientia Sacra)

Thursday, December 29, 2011

Ako treba da je kraj



AKO TREBA DA JE KRAJ

Gde su oni dobri anđeli čuvari
Što dolaze tiho da poprave stvari,
Ne vidim u mraku, leptire i svice,
Da ti sklone kosu i osvetle lice,

Ne vidim u mraku prst pred nosom,
Jutro stiže umiveno rosom,
Ne čuje se čak ni lepet krila,
Gluvi je sat.

Ako treba da je kraj,
Neka se odmah desi.
Ako treba da je bol,
Skupi ga i podnesi.
Ako treba da je život,
Samo duboka tuga,
Ako ovo bude kraj,
Znaću da nije ljubav.

Wednesday, December 28, 2011

DESET VELICANSTVENIH

Proteklu godinu obelezilo I zabelezilo se u Carobnom kutku:

1 – Oh!Photos; Oh!Purses; Oh! Fashion Corner;


I na Niskoj televiziji, Fashion Corner od 21og minuta u emisiji "Iz drugog ugla


2 – Oh! Nezamenljivi, jedinstveni fotomodeli-Ana, Vesna, Marijana, Jelena, Tamara, Ljubica, Marina (koktel filologa, novinara, pravnika, farmaceuta sa istancanim osecajem za lepo); 
 /link sa bloga Oh!Purses na kome se pojavljuju ove mlade dame mozete pogledati OVDE/

3 – Danilov Dozivljaj Beca – uvek iznova prevazilaze sami sebe;

4 – Nevena Kragic – multimedijalna;

5 – Oliver Katic – za sva vremena;


6 – Dubravka Katic – vanserijska;

7 – Danijela Knez – Ona koja dolazi;

8 – Milica Vuckovic – nova zvezda kulturnog sazvezdja;

9 – Marko Micic – koji izvlaci talente iz sesira pa ih lansira;

10- Niski Dusko Radovic, pored ostalog.

I sva ta lepota udahnuta, upletena u mozdane vijuge, u nevidljive sfere duse, u nepregledno prostranstvo duha I emocija, sve to ne bih dozivela I prozivljavala da pre dvadeset I sest godina nije banula jedna vesela beba, razigrana I razdragana zbog koje je tako lepo biti njena mama. Me happy! 


Oh! Happy New Year!  

Monday, December 26, 2011

LATENTNO ZLO

Pojavom dobra, latentno zlo se aktivira. Facebook svedoci o tome. Vulgarni komentari, ispod svakog ljudskog dostojanstva, imaju za cilj da omalovaze I duboko povrede pred javnoscu licnost koja radi nesto dobro, lepo I kreativno ili pozitivno sugerise te aktivnosti putem pisane reci, koje I tekako imaju odjeka u onom dovoljnom broju ljudi-nosioca dobra rodjenih da neguju I sire tu ideju.

Inace, bila bi zastrasujuca cinjenica o postojanju gomile zdruzenih pojedinaca sa vulgarnim porivima koji, zapravo, iskazuju sopstvenu bolesnu sustinu. Ta gomila pulsira u ritmu mracne muzike za ples.

Oni - kojima je promakao clanak iz Politike od 24.12.2011.g., imace mogucnost da ga procitaju u narednom tekstu - LEOPOLD  SONDI – “Ucenje o familijarnom nesvesnom”.  

LEOPOLD SONDI

Leopold Sondi, autor knjige “Ucenje o familijarnom nesvesnom” (Prometej, Novi Sad, 2011.)  anticipirao je razvoj siksal-analize, zasnovane na izucavanju familijarnog nesvesnog.

PSIHOLOGIJA

Ivan Nastovic   

“ U dubinskoj psihologiji se 1937.godine pojavio jedan novi pravac:Sondijeva sikzal-analiza (schicksal-analiza) – analiza familijarnog nesvesnog, koja predstavlja most izmedju Frojdove psihoanalize, odnosno individualnog nesvesnog, I Jungove arhe-analize, odnosno kolektivnog nesvesnog.

Leopold Sondi (1893-1986), koji bez sumnje predstavlja najznacajniju licnost druge generacije  naucnika koji se bave dubinskom psihologijom, na egzaktan nacin, analizom velikog broja genealoskih stabala, uspeo je da dokaze da se izmedju individualnog nesvesnog, koje sacinjavaju individualno potisnuti sadrzaji, I kolektivnog nesvesnog, koje sacinjavaju arhetipovi, nalazi jedna do tada potpuno nepoznata oblast nesvesnog, koju je nazvao familijarno nesvesno, a ciji su sadrzaji latentni recesivni geni. 

HRABAR PRE FROJDA

Ovim otkricem Sondi je u dubinsku psihologiju uveo  novu dimenziju I time dopunio I prosirio krug njenog istrazivanja, tako da danas vecina dubinsko-psiholoskih fenomena dobija svoj pravi I puni smisao tek kada se sagledaju u svetlu individualnog, I familijarnog, I kolektivnog nesvesnog.

Gotovo je neverovatna cinjenica da je Jung, koji se posle odvajanja od Frojda (1913) potpuno posvetio proucavanju praistorijskog sloja nesvesnog I tako otkrio kolektivno nesvesno, presao preko velike oblasti familijarnog nesvesnog, koje danas igra vaznu ulogu u dinamickoj psihijatriji I psihologiji. To je uzrokovalo da familijarno nesvesno, kako u okviru Frojdovog tako I u okviru Jungovog ucenja, ostane po strain.

Prva Sondijeva saopstenja o familijarnom nesvesnom pojavljuju se 1937. godine; ona cine osnovu na kojoj se kasnije razvilo sikzal-analiticko ucenje. Medjutim, zacetak ideje o familijarnom nesvesnom, odnosno o delovanju latentnih recesivnih gena, kod Sondija se javlja daleko ranije, jos 1911. godine, kada mu je bilo samo osamnaest godina. U to vreme Sondi je mladalackim zarom citao dela Dostojevskog, kada se nad romanima ‘Zlocin I kazna’ I ‘Braca Karamazovi’ prvi put upitao: zasto je Dostojevski za junake svojih romana sa posebnom naklonoscu birao bas ubice?  Sondi pise da je tada, sa hrabroscu mladog coveka, o tome razvio vlastitu teoriju, koja glasi: Dostojevski je mogao I morao u svojim delima da prikazuje psihicki zivot ubica, jer je u skrivenom obliku, u svom familijarnom nasledju, nosio ubicu u sebi, tako da je u stvaralackom radu spontano I nesvesno projektovao latentne ubilacke impulse u psihu svojih junaka,, jer je I sam bio ‘latentni ubica’. (Buduci da se Frojdov rad Dostojevski I oceubistvo pojavio tek sedamnaest godina kasnije (1928), iskljucena je mogucnost da je na pojavu ove Sondijeve ideje mogao uticati Frojd). 

BEZ SIMBOLA I SIMPTOMA

Sodijeva teorija iz mladalackih dana nasal je svoju punu potvrdu ne samo u kasnije formulisanom sikzal-analitickom ucenju vec I u poznatoj biografiji H.Trojata o Dostojevskom, koja se pojavila u Parizu 1940.godine, a u kojoj autor jasno istice da su u genealoskom stablu Dostojevskog figurirale ubice I svestenici, sto se sasvim poklapa sa  Sondijevom pretpostavkom iz 1911.godine. 

Sikzal-analiza je zasnovana na analizi familijarnog nesvesnog, odnosno na analizi predaka koji u nama I dalje zive u formi latentnih recesivnih gena I nesvesno determinisu izbor ljubavnog I bracnog partnera, prijatelja, ideala, vrste bolesti I smrti, pa na taj nacin upravljaju nasom sudbinom. Stoga Sondi svoje ucenje I naziva ‘sikzal-analiza’,  odnosno analiza sudbine, pri cemu sudbinu tretira kao medicinski I dubinsko-psiholoski problem, a ne kao misticnu silu koja na nepoznat nacin upravlja tokovima naseg zivota.

Otuda se, za razliku od individualnog nesvesnog – koje stvara simptome, I kolektivnog nesvesnog – koje stvara simbole, familijarno nesvesno ispoljava u izboru, zbog cega upravo putem analize izbora saznajemo prirodu I sadrzaje familijarnog nesvesnog.

Ako je velika zasluga Frojda u otkricu, istrazivanju, dijagnostikovanju I terapiji individualnog nesvesnog, mozemo slobodno reci da Jungu I Sondiju pripada isto tako velika zasluga, prvog u oblasti kolektivnog, a drugog u oblasti familijarnog nesvesnog.

‘Ucenje o familijarnom nesvesnom’ je prva knjiga  Leopolda Sondija prevedena kod nas, za koju je podroban predgovor napisao autor ovih redova.  U ovoj svojoj knjizi Sondi je sazeo sustinu svog ucenja, pa ce ona biti od velike koristi ne samo psiholozima I psihijatrima, vec I svima onima koji su istinski zainteresovani da se upoznaju sa Sondijevim ucenjem, koje pored Frojdove psihoanalize I Jungove analiticke psihologije predstavlja jedan od jezgrovitih pravaca dubinske psihologije, koji zajedno grade ne samo bazu, vec I komplementarnu dinamicku celinu, zbog cega je Sondi I tezio njihovom ujedinjenju.”

Ne znam kako cete vi, ali ja cu svakako da se bolje upoznam sa Sondijevim delom! Eto meni poklona za Novu 2012.godinicu.

Saturday, December 24, 2011

NISKI DUSKO RADOVIC

Napisano u 1h I 45 min. posle ponoci, 09.11.2011.g.

“Nekada se izmedju muskarca I zene, u svakojakim uzrastima, sam od sebe-kao poklon nepoznatog darodavca-stvori neobican odnos; jeste prijateljstvo, ali I nesto vise; nema medjusobne privlacnosti, ali nije sigurno da je uopste nema; nema razloga da brinete jedno o drugom, a ipak brinete; nije veza, ali postoji povezanost; nije ljubav, ali je daleko od ravnodusnosti.

Stvori se, eto, nesto nezno, nesto sto se vise oseca no sto se opisuje, nesto blago I otmeno, kao najfinija cipka. Lepo, ali neotporno: ovakvi odnosi se brzo gase, kao leptiri jer ih uvek prate demoni koji nekako nagovore jedno od to dvoje da nekim idiotlukom iscepa nezno tkanje, a pokidanu cipku nikada niko nije sastavio.”

Jedan od bezbroj komentara na tekst-veoma prihvatljiv:

“Izuzetno je otporno, I odnos I cipka kao material, a ja bih rekla da takav odnos cuvaju andjeli I zato traje godinama. Nema tu mesta za demoncice I njihove ujdurme.”


Monday, December 12, 2011

MEDJUPROSTOR

Kao,
dva uporedna puta.
Oba su nasa, 
ali mozemo biti
samo na jednom.
I, idemo jednim putem.
Sve je nekako tako,
kako mislimo da treba.
Nesto nas natera
da pogledamo drugi put.
Konstatujemo;
tamo je sve zivahnije
brze,
sa vise smeha , poverenja,
ljubavi.
Predjemo tamo 
i  sve je lepse.
Opustimo se za kratko
i sve je tako lako I normalno.
Sa uzasom shvatimo
da je sve tako,
ali da mi nismo mi –
izgubili  smo sebe .
Ostaje samo panika,
kojim putem ici,
jer treceg nema - 
i  tada se osecamo izgubljeno
u nekom medjuprostoru.

Dr sci. Olivera Savija Velickovic – iz neobjavljene zbirke poezije.  

OH!


PRIMARNA KREATIVNOST je izvor istinski novih otkrica; potice iz nesvesnog, iz primarnih procesa I iste je prirode kao igra I fantazija.

SEKUNDARNA KREATIVNOST  je rezultat racionalne produktivnosti (poseduju je mnogi uspesni ljudi).

ZDRAVA KREATIVNA OSOBA  je u stanju da bude kao dete kada ona to zeli; to je regresija u sluzbi ega. Ta ista osoba moze kasnije da bude odrasla, racionalna, senzibilna, kontrolisana….        (Iz knjige prof.psihologije Snezane Vidanovic) 

ISTINSKI INTEGRISANA OSOBA  (iliti “obozena”, kako kaze Vladeta Jerotic) moze biti I primarna I sekundarna, I detinjasta I zrela… Sve to u JEDNOJ osobi. JEDINSTVENOJ!         

Takvih devet devojaka je osvezilo uobicajeni ritam grada, koji kao da se predaje beznadju. Od 02. do 04. decembra 2011.g. Praznik za oci; melem za dusu: moda, fotografije, plakati, nakit, rucno radjeni damski novcanici ( Oh! Purses) rasprostrti u Modnom cosku ateljea Sandre Lalovic, svojim toplim koloritom lice na zivopisnu bastu u aleji visoke mode kreirane na originalan, unikatan nacin  kojim se iskazala svaka od tih jedeinstvenih devojaka.

Posecenost I veliko interesovanje za prvu prodajnu izlozbu mode ovog tipa, zaista su prevazisli ocekivanja. Opravdano.

Osmesi, zadovoljstvo, srdacnost, topla ljudska bliskost, ukorenjeni u onaj stari Nis koji nikada nije prestao da bude uporiste kulture. Uprkos silnim promenama bez kraja. Jezgro pulsira I okuplja kreativne duse I one koje se prepoznaju. Neverovatan odjek na sajtovima, medijima, raznim casopisima, ali je najdragoceniji ODJEK U DUSI COVEKOVOJ koja stremi  ka lepom I dobrom, koja se razliva, krepi I podize duh kojim istancane estete ulivaju nadu da lepota opstaje u svim okolnostima ostavljajuci snazan trag prijatnosti na putu kojim se redje ide, putu na kome nikada ne mozes da se izgubis.