"Umetnik je jedini covek modernog vremena koji realizuje duhovne vrednosti. Sasvim je pouzdano, dok se istovetno ne realizuje na svim podrucjima zivota ono sto dozivljava umetnik, dotle je sasvim uzaludna svaka vrsta reformi rada, zakona, teorija, prinuda; nije to pitanje nadnice, nije pitanje radnog vremena, nije socijalno pitanje, nego JEDINO ODNOS UMETNIKA SA MATERIJALNOM PRIRODOM, Ocinski Duh Ljubavi. Ovaj veciti univerzalni duh ljubavi cuva bastina. KULTURA JE REALIZACIJA DUHA SACUVANOG U BASTINI." (Béla Hamvas, Scientia Sacra)

Monday, October 17, 2011

HRABROST – SUPROTSTAVITI SE GOMILI

“Nasa kultura je kultura gomile. Mediji nas ohrabruju da svi mislimo iste misli I da svi imamo ista stanovista. Masovna proizvodnja nas ohrabruje da suzimo svoj asortiman ukusa, dok masovno reklamerstvo cini sve sto je u njegovoj moci da utvrdi te suzene ukuse. Slicno tome, nasa kultura je I pomodarska kultura: ako je ostavljanje duvana u modi, svi smesta gasimo cigarete. Nasi intelektualci se bave istim trenutno aktuelnim mislima, nasi poslovni savetnici svi od reda prodaju isti “transformacioni” paket, nasi duhovni tragaci pribegavaju istim kristalima I napitcima. Mi vise ne znamo kako da razmisljamo svojom glavom. 

Jedan od glavnih kriterijuma za visoku duhovnu inteligenciju je biti, kako to psiholozi kazu, “disciplinirano nezavisan”. To znaci da treba da budem sposobna da se suprotstavim gomili, da ostanem pri nekom nepopularnom stanovistu ako je to ono u sta duboko verujem. Ali, tu ponovo dolazim do nuznosti samosvesnosti I duboke svesnosti o tome da posedujem licno srediste. Ukoliko postojim samo iz svog ego sloja, ja sam naprosto skup individualizovanih borbenih mehanizama koje sam razvila kao odgovor na svoje iskustvo, puka maska.  Te sam tako, na negativan nacin, jos uvek zavisna od reakcije I misljenja drugih. A ako zivim iz asocijativnog, srednjeg sloja sebe, onda sam deo grupe. 

Visoki SQ od nas zahteva da imamo funkcionisuci ego I zdravo ucesnistvo u grupi, ali I jedno I drugo moraju biti ukorenjeni u nasem dubokom sredistu. Iz te usredistene perspective, iz onoga sto bi se moglo nazvati perspektivom “duboke subverzivnosti”, izdvajam se iz gomile, ali sada mogu dati nekakav doprinos – svoju perspektivu. Ja znam ko JA nisam I sta JA verujem.  To nije egoizam, vec cista individualnost, koja cesto zahteva ogromnu hrabrost. 

Sin jednog cileanskog biologa, Umberto Maturana, razocarao se zbog toga sto su mu   nastavnici u skoli onemogucavali da bilo sta nauci. Oni su zeleli da GA  NAUCE onome sto su oni znali, umesto da IZVUKU ono sto je NJEMU BILO POTREBNO da NAUCI. Kao rezultat toga, Maturana je napisao “Ucenicku molitvu”, ciju skracenu prevedenu verziju iznosimo. Ona savrseno izrazava odgovor duhovno inteligentnog pojedinca na prilagodjavajuce pritiske roditelja, nastavnika, gazdi ili gomile.

                   Nemojte mi nametati ono sto vi znate,
                           jer ja zelim da istrazim nepoznato
                       i da budem izvor sopstvenih otkrica.
                   Neka poznato bude moje oslobodjenje, a ne moje ropstvo. 

                   Svet vase istine moze biti moje ogranicenje;
                           vasa mudrost moje poricanje.
                       Nemojte me poducavati; hajde da koracamo zajedno.
                   Neka moje bogatstvo otpocne tamo gde se vase zavrsava.

                   Uputite me tako da mogu stajati
                            na  vasim ramenima.
                    Otkrijte sebe tako da ja mogu biti
                            nesto drugacije.

                     Vi verujete da svako ljudsko bice
                             moze voleti I stvarati.
                          Zbog toga razumem vas strah
                     kada od vas trazim da zivite u skladu sa svojom mudroscu.

                     Vi necete saznati ko sam ja
                               sve dok slusate samo sami sebe.
                           Nemojte me poducavati; PUSTITE ME DA BUDEM.
                      Vasa greska je u tome sto zelite da budem isti kao I vi!”

                                                 “SQ” – izdanje SVETOVI – NOVI SAD
                                                              2000.godina 

No comments:

Post a Comment